Op het Lucent College leren we leerlingen hoe de wereld werkt én hoe ze die kunnen veranderen. We geven je als leerling steeds meer zelf de regie over je eigen leerproces. Vrijheid én verantwoordelijkheid dus. Met alle persoonlijke coaching en begeleiding die daarvoor nodig is. En we laten je samen leren in een omgeving die je prikkelt om het beste uit jezelf en de ander te halen.
Het is onze missie om leerlingen op te leiden tot krachtige, kansrijke individuen die met zelfvertrouwen bijdragen aan de groep, de school en de maatschappij. Lucent levert je:
- optimale schoolresultaten: diploma
- bewijzen van je ontwikkeling in vaardigheden en reflectie: portfolio
- ontplooiing als persoon die ook de ander en de wereld beter maakt: karakter
Visie in zes ambities
Samen met leerlingen, medewerkers en ouders hebben we onze visie op eigentijds onderwijs vertaald in zes ambities. Die visie houden we eigentijds: het blijft een levend document dat we veranderen bij nieuwe inzichten en ervaringen. Klik op de ambities voor meer uitleg.
A Leren Leren
Individuele leerdoelen
- Plannen
- Reflecteren
- Samenwerken
- Zelf regie nemen
B Coaching
Docent en mentor als coach
- Goede vragen, rijke feedback, feedup en feedforward
- Coachuur
- Driehoeksgesprek
C Programma
School- en leerplan met:
- Thema’s en leerdoelen
- Flexibele leerroutes:
1. Mavo 1-4 en havo 1-3
2. Versnelling (compact)
Persoonlijke aandacht
Zelfregie & groepsleren
Vertrouwen & ontplooiing
D Blended learning
- Optimale mix online leren & boek/schrift
- Somtoday, Office 365, Learnbeat & Simulise
- Devices & digitale content
E Evalueren
- Minder cijfertoetsen, meer op formatief evalueren om van te leren
- Rubrics, o-v-g, reflecties, digitaal portfolio, ed.
F Omgeving
- Opdracht-gestuurd leren
- Wereld in de school halen
- Open leer-gemeenschap
- Driehoek school – leerling – ouders: Lucent-code
Leerlingen leren leren en zo helpen om zichzelf te ontwikkelen staat centraal. Ons credo is: jij kiest je route, wij zijn je gids. Docenten, coaches en ouders vervullen samen die gidsrol. We laten iedere leerling zo veel mogelijk zelf regisseur laten zijn van het eigen leerproces. We helpen leerlingen met plannen, reflecteren, samenwerken en initiatief nemen. We geven vrijheid én vragen verantwoordelijkheid te nemen.
We geloven in coaching. Alle docenten zijn geschoold als didactisch coach. Ze stimuleren leerlingen om zelf te denken met open vragen en feedback. Elke leerling heeft ook een eigen coach en tweewekelijks een individueel coachgesprek over de leerdoelen. Drie keer per jaar hebben leerling, ouder en coach een driehoekgesprek, dat de leerling zelf voorbereidt.
Met ons school- en leerplan sluiten we met maatwerk aan op de leerbehoefte van elke leerling. We geven ze steeds meer keuze hoe, wanneer, met wie en in welke volgorde ze kunnen leren. Daar richten we ons programma met leerdoelen, leerlijnen, thema’s en opdrachten op in. Naast het kernprogramma van mavo tot het diploma en havo tot en met leerjaar 3, bieden we veel ruimte voor verdieping en versnelling.
We combineren online en offline leren: blended learning. De ene opdracht maakt de leerling op de eigen laptop, de andere in een digitale leeromgeving, weer een andere met een boek en schrift. De ene keer individueel, de andere keer samen. Digitaal werken is ideaal omdat het altijd en overal kan, maar soms werkt lezen in een boek of schrijven in een schrift beter. Wij zoeken de optimale mix.
Leerlingen kunnen vaak meer dan ze denken. Wij willen ze leren om het beste uit zichzelf te halen. Een cijfer zegt niet altijd of een leerling iets beheerst. En een toets is een momentopname. We kijken naar cijfers en toetsen, maar minstens zo goed naar andere manieren van (formatief) evalueren. Met feedback op opdrachten geven we leerlingen inzichten, die ze weer kunnen gebruiken. Dat helpt ze hun leerdoelen te halen.
Leren werkt vaak beter door te doen. Daarom haalt het Lucent College de maatschappij naar binnen. Van bedrijven en maatschappelijke instellingen uit de omgeving krijgen de leerlingen een opdracht waar ze samen met klasgenoten aan werken. Vaardigheden als onderzoeken, creatief denken en samenwerken bereiden de leerlingen goed voor op hun vervolgopleiding en hun burgerschap.
Levensbeschouwelijke identiteit
Het Lucent College is een open christelijke school. Iedereen, die respect heeft voor de christelijke waarden en normen, is bij ons welkom. Vanuit waarden als respect, aandacht en zorg voor de ander en je omgeving, geven wij ons onderwijs vorm.
Alle leerlingen volgen drie jaar lang het vak levensbeschouwing. In leerjaar 1 staan we stil bij de eigen identiteit, wat je wel of niet gelooft, het ontstaan van de aarde en de inhoud van het christelijk geloof. In leerjaar 2 gaan we dieper in op de uitwerking van de christelijke waarden en normen in de dagelijkse praktijk en de invloed daarvan op de maatschappij. We dagen je vooral uit om, door onderzoek en opdrachten, zelf een mening te vormen over diverse levensvragen. In leerjaar 3 krijg je inzicht in verschillende godsdiensten: christendom, islam en jodendom. Vanuit de verschillende godsdiensten besteden we aandacht aan de Paas- en Kerstviering.