Lucent leidt jou niet alleen op voor een diploma, ons onderwijs biedt meer. We begeleiden leerlingen zo dat ze steeds meer zelf regie nemen over hun leerproces. Zichzelf steeds beter leren kennen, wie ze zijn, wat ze kunnen en wie ze willen worden. Uitgaande van hun zelfregie ondersteunen we leerlingen met coaching, instructie en gerichte persoonlijke aandacht in hun leer- en ontwikkelproces.
Ons onderwijs is een mix van eigentijds en traditioneel onderwijs: we variëren tussen traditioneel leren, projectmatig leren, levensecht leren en leren leren. We zetten daarbij technologie en coaching in als stimulerend middel.
A. Traditioneel leren
Een deel van ons onderwijs is traditioneel met klassikale lessen en opdrachten uit het vakprogramma. De deskundige docent is instructeur in wat, hoe, met wie en wanneer je leert. Het leren vindt plaats in de vakles onder begeleiding van de docent, in de mediatheek onder begeleiding van de onderwijsassistent, of zelfstandig op het leerplein en thuis. Het werken buiten de les is om herhalend te oefenen en geconcentreerd te leren en de leerdoelen te beheersen. Traditioneel leren is bewezen effectief, als het gevarieerd, motiverend en op niveau is.
B. Levensecht leren
Een ander deel van ons onderwijs is meer gestuurd vanuit echte opdrachten. Die komen van echte opdrachtgevers zoals ondernemers, de gemeente of maatschappelijke organisaties. De docent is je coach. Dit onderwijs kent ook leerdoelen, leerlingen hebben veel inbreng in hoe en wat ze leren en hoe ze hun creativiteit inzetten. Door je hoofd en je handen te gebruiken, leer je theorie in de praktijk toe te passen. Vaardigheden als onderzoeken, creatief denken en samenwerken bereiden de leerlingen goed voor op een vervolgopleiding. Opdrachtgestuurd leren is levensecht leren: op de praktijk en beroepsvaardigheden gericht.
C. Projectmatig leren
Naast vaklessen en echte opdrachten bestaat ons onderwijs ook uit projecten. Vanuit een thema zoals duurzaamheid, arm&rijk of democratie werken leerlingen actief aan opdrachten met specifieke leerdoelen die de wereld in de school brengen, of de school in de wereld. Denk aan excursies naar steden of musea, onderzoek in de natuur, presentaties van deskundigen, culturele voorstellingen en vieringen. Leerlingen leren actief over het thema en doen allerlei burgerschapsvaardigheden op.
D. Leren leren
Om leerlingen steeds meer zelfstandig te laten leren, zowel alleen als in groepjes, leren we belangrijke leerstrategieën aan. Voor denkvaardigheden zoals plannen, leervaardigheden zoals samenvatten en sociaal-emotionele vaardigheden zoals emoties reguleren, heb je strategieën nodig hoe je dat (beter) kunt aanpakken. Dat noemen we leren over leren. Dit leren leren vindt plaats in de vakles, in de mentorles en de individuele coaching en begeleiding. We zetten hiervoor de Plenda, strategiekaarten en onze instructies in en vragen ook ouders om hierbij te begeleiden.
Zo leuk is écht leren
Hoe leuk we écht leren maken? Heel leuk! We laten je in de buurt zelf op onderzoek uitgaan en oplossingen bedenken. Even weg van de boeken en met beide benen in de echte wereld.
Uitdagende opdracht van een echte opdrachtgever
Vertel ons bijvoorbeeld hoe je de wijk rond de school aantrekkelijker maakt voor vogels en vlinders. Debatteer in de gemeenteraad mee over verkeersveiligheid. Bezorg buurtbewoners een bijzondere middag door toffe activiteiten te organiseren. Ontwerp en presenteer een nieuwe keuken of een gezond menu voor een cateringbedrijf. Kom met een slimme technologische oplossing die de lokale Voedselbank verder helpt. Of misschien heb je zelf een geweldig idee. Dat willen we horen!
Door zo te leren ben je goed voorbereid om later naar het middelbaar of hoger beroepsonderwijs te gaan. Daar is het namelijk heel belangrijk dat je kunt onderzoeken, samenwerken, maken en oplossen. Dat je feedback geeft en kunt ontvangen. Op het Lucent College leer je om nu én straks te stralen!