Extra ondersteuning

Dyslexie en taalproblemen

Het Lucent College volgt het landelijk ingestelde Protocol Dyslexie. Het doel van dit protocol is een eenduidige en effectieve signalering en begeleiding van leerlingen met dyslexie. Onze remedial teachers zijn specialisten in het begeleiden van leerlingen met taalachterstand en dyslexie.

Screening

We screenen alle leerlingen van het Lucent College in de brugklas op hun taalniveau. Met dit onderzoek en gegevens van de basisschool hebben we zicht op taalzwakke leerlingen. Leerlingen met een taalachterstand komen indien nodig in aanmerking voor extra begeleiding. Na een vooraf vastgestelde periode controleren we of een leerling voldoende vooruitgang heeft geboekt. In een aantal gevallen kan er aanleiding zijn tot nader onderzoek.

Onderzoek

Bij nader onderzoek volgt op school eerst een vooronderzoek dyslexie. Op basis hiervan besluiten we in overleg met de ouders of ook een dyslexietest door een erkend psychologisch bureau nodig is. De school werkt hierin samen met het samenwerkingsverband Qinas. Als u vragen heeft over taalachterstand en/of dyslexie, dan kunt u contact opnemen met onze remedial teachters:

Theo Oosterhagen via: t.oosterhagen@lucentcollege.nl

Anneke van der Heijden via: a.vanderheijden@lucentcollege.nl

Dyslexieverklaring

Als blijkt dat een leerling dyslectisch is, volgt er een officiële dyslexieverklaring en ontvangt de leerling van school een dyslexiekaart. Leerlingen bij wie op de basisschool dyslexie is vastgesteld, krijgen op basis van die eerdere officiële verklaring een dyslexiekaart. Op deze kaart staat aangegeven voor welke faciliteiten en mogelijkheden de leerling in aanmerking komt.

De remedial teacher heeft regelmatig overleg met collega’s of er leerlingen zijn die gedurende het schooljaar uitvallen op taalgebied. Deze leerlingen krijgen zo nodig kortdurende begeleiding van de remedial teacher.

Begeleiding

Elk schooljaar heeft de remedial teacher twee gesprekken met elke dyslectische leerling. Daarin bespreken ze hoe de remedial teacher de leerling extra ondersteuning kan bieden. Deze ondersteuning kan bijvoorbeeld bestaan uit kortdurende leerhulp, gericht op één specifiek aandachtsgebied. Daarnaast krijgt de leerling een training in het voorleesprogramma.

Dyslexie en examen

Uiteraard zijn er voor leerlingen met een dyslexieverklaring die eindexamen doen extra faciliteiten en mogelijkheden, zoals extra tijd en gebruik van het voorleesprogramma. De leerlingen die daarvoor in aanmerking komen, krijgen in hun examenjaar extra training in het werken hiermee.

Als u vragen heeft over taalachterstand en dyslexie, stuur dan een mail naar de remedial teacher Anneke van der Heijden: a.vanderheijden@lucentcollege.nl