Soms heeft een leerling extra aandacht, begeleiding of zorg nodig. Wij vinden dat die ondersteuning zo tijdig en tijdelijk mogelijk moet zijn. In een zo licht mogelijke vorm, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest doeltreffende manier gegeven door de meest aangewezen persoon of instelling. Precies die steun helpt de leerling en past bij onze onderwijsdoelstellingen.
De begeleiding is er altijd op gericht om het oplossend vermogen van de leerling zelf aan te spreken en te versterken. Het doel is dat alle leerlingen, vooral die met een specifieke behoefte aan ondersteuning, hun schoolcarrière op het Lucent College afronden met een diploma dat past bij hun capaciteiten en ambities.
EERSTE, TWEEDE EN DERDE LIJN
Docenten en coaches zijn de eerstelijns begeleiders van de leerling.
De tweede lijn bestaat uit interne specialisten zoals de ondersteuningscoördinator, teamleider, schoolpsycholoog, decaan, remedial teacher, leerlingbegeleider, vertrouwenspersoon en topsporttalentbegeleider. De interne ondersteuningscoördinator coördineert de tweedelijns begeleiding.
De interne ondersteuningscoördinator zoekt zo nodig derdelijns zorg buiten de school. Denk daarbij aan de schoolarts, de leerplichtambtenaar, de schoolmaatschappelijk werker of de ambulant (leerling)begeleider.
Overleg in BAT en Groot Overleg
De leerlingen die mogelijk extra ondersteuning nodig hebben, bespreken we in het begeleidingsadviesteam (BAT) en/of het Groot Overleg, waarvan de ondersteuningscoördinator voorzitter is.
- Het BAT komt wekelijks bij elkaar om leerlingen te bespreken die extra begeleidingsbehoefte hebben. In het BAT zitten de interne ondersteuningscoördinator, de schoolpsycholoog, de teamleider en zo nodig de directeur.
- Het Groot Overleg komt regelmatig bijeen om leerlingen te bespreken die vanuit het BAT een verwijzing voor extra hulp van buiten de school nodig hebben. Voor bespreking in het Groot Overleg vraagt de ondersteuningscoördinator toestemming aan de ouders of verzorgers. Het Groot Overleg bestaat uit de interne ondersteuningscoördinator, de teamleider, de schoolpsycholoog, de schoolarts, de leerplichtambtenaar, de gemeenteconsulent en de directeur. Indien nodig neemt de jeugdagent deel aan het Groot Overleg.
Wie doet wat?
Docenten en coaches zijn de eerstelijns begeleiders van de leerling. De tweede lijn bestaat uit interne specialisten en de interne ondersteuningscoördinator zoekt zo nodig derdelijns zorg buiten de school. Klik voor meer informatie over de rol en functies van de begeleiders.
Dyslexie en taalproblemen
Het Lucent College volgt het landelijk ingestelde Protocol Dyslexie. Het doel van dit protocol is een eenduidige en effectieve signalering en begeleiding van leerlingen met dyslexie. Onze remedial teachers zijn specialisten in het begeleiden van leerlingen met taalachterstand en dyslexie.
Dyscalculie en rekenproblemen
Leerlingen die op het Lucent College komen met een dyscalculieverklaring krijgen van de remedial teacher een dyscalculiekaart. Hierop staan de faciliteiten en mogelijkheden waar de leerling recht op heeft. Denk daarbij aan extra tijd tijdens toetsen waar rekenen een onderdeel van is, het gebruik van de rekenmachine en van hulpkaarten vanuit de Commissie voor Toetsing en Examens.